SILKILLÄ SIDOTTU EUROOPPA

Ateenan liepeillä toimiva Piraeuksen satama on saanut tuntuvasti uutta potkua kiinalaisomistuksessa. Satama  siirtyi kiinalaisille vuonna 2016, nyt paikka on ollut kokonaisen ”ehjän” vuoden uusien isäntien ohjaksissa. Satamayhtiön nettisivulla julkaistujen taloustietojen mukaan liikevaihto kasvoi tässä ajassa 7,7 %, tuotto ennen veroja melkein 70 %.

Piraeuksen hankinta oli osa Kiinan suurta silkkitie -suunnitelmaa. Euroopan eteläreunalla sijaitseva satama on päätepiste meritielle, joka alkaa Aasiasta ja nousee Afrian itärannikkoa myötäillen kohti pohjoista. Isojen laivojen tuoma lasti puretaan Piraeuksessa, jonka jälkeen tavara jatkaa matkaansa Euroopan markkinoille pienemmillä syöttölaivoilla sekä rautatie- ja maantiekuljetuksina.

Kiinan suuret suunnitelmat ovatkin jo kääntämässä Euroopan liikennevirtoja. Tavara on perinteisesti tuotu esimerkiksi Saksan, Belgian ja Hollannin suursatamiin, mistä matka on jatkunut etelään teitä ja rautateitä pitkin. Nyt suunta on kääntymässä logistiikan asiantuntijoiden mukaan yhä enemmän etelästä pohjoiseen.

Valtava virta ei tietenkään käänny mihinkään yhtäkkiä. Tähän tarvitaan megaluokan investointeja liikenteen koko infraan kaikkialla Euroopassa. Ja juuri tätä Kiina onkin nyt rahoittamassa silkkitietään toteuttaessaan.

Euroopassa odotetaan nyt kiinalaista rahaa kuin joulupukkia. Monelta voi päästä unohtumaan se, ettei Kiina tee mitään siksi että eurooppalaiset vaurastuisivat. Kiinalaisella rahalla toteutettu infra on tehty palvelemaan Kiinan vientiä, Kiinan  intressejä.

Tällä menolla Eurooppa tulee heräämään harmaaseen aamuun. Kun polku on rakennettu ja rattaat rasvattu, tien omistajuuden merkitys voi valjeta karulla tavalla. Tavaran kulkeutuminen Kiinasta Eurooppaan tulee tällöin sujumaan kuin veneen soutaminen alavirtaan. Liikenne päinvastaiseen suuntaan onkin sitten eri asia. Esimerkiksi Piraeuksessa kiinalaiset päättävät nyt siitä kenen laivoja satama palvelee ja millä hinnalla.

Liikenneinfran omistaminen voi olla tärkeä kilpailuvaltti viimeistään siinä vaiheessa kun robotiikka on syönyt lopullisesti halpatyövoiman tuoman edun.

 

SILK-TIED EUROPE

china silk road investment Piraeus port

 

The port of Piraeus, which operates in the vicinity of Athens, has received a remarkable new boost in Chinese ownership. The port went to the Chinese in 2016, now the place has been in it’s new owners hands whole year. According to the economic data published on the port company’s website, net sales has grown 7.7% in this period, pre-tax profit almost 70%.

The acquisition of Piraeus was part of China’s Great Silk Road plan. The port on the southern edge of Europe is the end point for a sea line that begins in Asia and rises along the east coast of Africa towards the north. The cargo of large ships will be offloaded in Piraeus, after which the goods will continue their journey to the European market with smaller ”feederships” and rail and road transport.

China’s major plans are already turning European traffic flows. Imported goods have traditionally offloaded for example in Germany, Belgium and the Netherlands, where the journey has continued south along roads and railways. Now there is more and more traffic from south to  north, according to logistics experts.

Of course, a huge stream does not turn up to anything suddenly. This requires heavy investments in the transport infrastructure across Europe. And this is exactly what China is now funding when implementing it’s silk road -project.

Europe is now expecting Chinese money as Santa Claus. Many of us may forget that China does nothing to make Europeans prosper. Infra made with Chinese money has been made to serve China’s exports, China’s interests.

With this move, Europe will awake to gloomy morning. Importance of ownership of the road can become obvious in a rough way. Moving the goods from China to Europe will be easy and cheap. Transport in the opposite direction is a different matter.

For example, in Piraeus, China decides now which ships the port is serving and at what price.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s